Vanliga frågor och svar

Frågor och svar om städning

Här presenterar vi vanliga frågor och svar. Läs mer under respektive kategori och vänligen kontakta oss om det är någon annan fråga ni önskar svar på.


Att vara kund

Hur blir jag kund?

För löpande tjänster såsom hemstädning bokar vi till en början in ett kostnadsfritt kundmöte. Du kan enkelt boka ett möte här på hemsidan alternativt kontakta oss direkt.


Övriga tjänster såsom flyttstädning, storstädning mm kan ni enkelt lämna en förfrågan via hemsidan alternativt kontakta oss direkt.

Var städar ni?

Vi tillhandahåller våra tjänster i Lund, Hjärup, Lomma, Bjärred, Löddeköpinge, Kävlinge, Södra Sandby, Flyinge, Dalby, Torna Hällestad, Veberöd och Staffanstorp med omnejd.

Vilka betalningsalternativ finns?

Som kund hos oss kan ni enkelt betala via autogiro, faktura via e-post eller brev.

Hemstädning

Hur snabbt kan vi komma igång med tjänsten?

Normalt sett brukar vi kunna komma igång ganska snabbt inom 1 till 2 veckor.

Vad innebär löpande hemstädning?

Löpande hemstädning innebär att vi tilldelar fast schemalagd personal hos er enligt ett förvalt intervall såsom tex 1 pass varannan vecka. Vi städar vardagar mellan 8-17 och röda dagar mm bokas om enligt överenskommelse.

Är det samma personal som kommer?

Vi schemalägger fast personal för respektive kund, vilket ger både oss och kunden en trygghet. Vi har även väldigt låg personalomsättning till skillnad från större aktörer på marknaden.

Vem kommer vid eventuell sjukdom?

Vid sjukdom och dylikt är det normalt arbetsledning som täcker upp.

Vad behöver jag som kund göra inför ett pass?

Vi har inga krav på att ni som kund behöver plocka iordning eller dylikt inför ett städpass. Dock underlättar det och ni får mer utav tjänsten om det är ordnat.

Hur fungerar det med material?

Det ska vara enkelt att vara kund hos oss. Därför behöver ni som kund inte tänka på att tvätta trasor och skaffa fram material mm. Vi har med oss allt som behövs förutom att vi ibland vid behov kan behöva använda husets dammsugare.

Trygghet

Vilka krav ställs på personalen?

Vi är väldigt stolt över vår personal som är mycket uppskattad av våra kunder. Innan personalen får möjlighet att ta egna kunder får de bland annan genomgå en obligatorisk internutbildning (inkluderar både teori och praktiska moment), lämna utdrag ur polisens belastningsregister mm. Läs gärna mer om hur vi aktivt jobbar med trygghetsfrågor under vår trygghetspolicy.

Vad händer om något går sönder?

Vi har en ansvarsförsäkring hos Länsförsäkringar som täcker alla eventuella skador hos kund.

Vad händer om personalen skadar sig?

Vår personal är försäkrad genom vår personalförsäkring, så att du som kund inte behöver oroa dig om ansvarsfrågor som kan uppkomma exempelvis svart vid städhjälp.

Rut-avdrag

Vad är rut-avdrag?

Rut-avdrag är ett avdrag på den skatten som du betalar i form av kommunalskatt och fastighetsavgift mm. Avdraget ligger på 50% av arbetskostnaden och innebär i korthet att du bara betalar halva priset av tjänsten. Läs mer om rut-avdraget hos Skatteverket.

Vem kan få rut-avdrag?

Privatpersoner över 18 år. Man måste även vara skattskyldig någon del av året (vilket innebär att du inte måste ha någon inkomst när du använder tjänster men väl någon gång innan årets slut). Inkomster som räknas är arbete, pension, a-kassa, viss ersättning från försäkringskassan mm.

Vilka krav ställs på utföraren?

Företaget måste ha godkänd F-skatt (utges av Skatteverket). Det är därför viktig att kontrollera så att utföraren inte har näringsförbud (misskötsel, brister i redovsning och betalning av skatter mm) och faktisk innehar godkänd F-skattsedel.

Får jag rut-avdrag för kostnader på resor och material?

Man får endast avdrag på arbetskostnaden, dvs inte för resor och material. Skulle du mot förmodan anlita ett oseriöst företag som bortser från detta kan du som privatperson bli återbetalningsskyldig och få skattetillägg gentemot Skatteverket.



Kontakt

Telefon046-211 85 25

E-postinfo@hemservice2.se

Miljövänlig städning Seriös städfirma

Karta